Autobrief II; toezeggingen

Naar aanleiding van de Autobrief II die de staatssecretaris van Financiën vorig jaar juni heeft verstuurd, heeft overleg plaatsgevonden met de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer. In dat overleg heeft de staatssecretaris enkele toezeggingen gedaan, waarop hij in een brief nader ingaat.

Een van de toezeggingen betreft het voorkomen van de export van plug-in hybride voertuigen na afloop van een leasecontract. Op basis van de nu beschikbare cijfers is van export van enige omvang nog geen sprake. Door de toepassing van een halftarief in de motorrijtuigenbelasting in 2017 en 2018 en een driekwarttarief in 2019 en 2020 zijn deze voertuigen ook interessant voor de tweedehandsmarkt. Concurrentie met buitenlandse stimuleringsmaatregelen zoals voordelige parkeervergunningen zou kunnen door de inzet van niet-fiscale instrumenten.

Een ander onderwerp dat aan de orde is gekomen betreft de lijst met bijzondere regelingen in de autobelastingen. Deze lijst is lang en elke regeling heeft een eigen karakter en achterliggend beleidsdoel. De staatssecretaris constateert dat er weinig draagvlak is voor de afschaffing van deze regelingen. Het afschaffen of buiten de autobelastingen vormgeven van deze regelingen kan leiden tot vereenvoudiging. De uitvoering van deze regelingen is arbeidsintensief en kost verhoudingsgewijs veel geld. Een voorbeeld van een bijzondere regeling is het verlaagde tarief in de motorrijtuigenbelasting voor de kampeerauto. Dat is gebaseerd op de veronderstelling dat met een kampeerauto beperkt gebruik wordt gemaakt van de weg. De motorrijtuigenbelasting is een belasting op het houden van een motorrijtuig. De mate van het gebruik van de weg met een voertuig is geen criterium. Het is dan ook de vraag of regelingen die uitgaan van een beperkt gebruik van de weg thuishoren in een houderschapsbelasting als de motorrijtuigenbelasting.

Deel deze pagina: